donderdag 19 maart 2020

Ideetjes tegen de verveling week 1

Online zijn een heleboel leuke sites waar je mee aan de slag kan gaan; een paar ideetjes:


Iets muzisch

- Kennismaking met klassiek : Peter en de wolf
https://www.youtube.com/watch?v=GNWIaghjmCE



-  Kennismaking met klassiek : De 4 jaargetijden


- Kennismaking met klassiek : Het carnaval der dieren



Een beetje wiskunde- taal- wo- LO

- je vindt elke week een nieuwe taak op Bingel

- Via de website van Plantyn vind je dagtaken per leerjaar, je kan er ook altijd de correctiesleutel op terugvinden, hier zijn de eerste 3





Bezoek ook zeker eens de website Xnapda en klik door naar het zesde leerjaar

Xnapda is een platform boordevol educatieve filmpjes voor de lagere school. Leerlingen van het 1ste tot en met het 6de leerjaar vinden er filmpjes over:
  • Wiskunde
  • Taal
  • Spelling
  • Wereldoriëntatie 
  • Frans

Er zijn 3 soorten filmpjes:
  1. de instructiefilmpjes: 10 toffe presentatoren leggen de leerstof duidelijk uit én op een leuke manier in de vorm van een verhaaltje. 
  2. de automatisatiefilmpjes: via bewegend leren op muziek (maaltafels, getalbeelden, splitsen, deeltafels, Frans, …)
  3. de Funzone-filmpjes: bewegingstussendoortjes, moppen, raadsels, uitbeelden, …

10 Spelling- en creatief schrijven tips


1. Bedenk een lief virus. Schrijf een verhaal over de fijne eigenschappen van dit virus. Wat gebeurt er als je het virus krijgt? Hoe verspreidt het zich? Wat doen mensen om het te krijgen?
2. Virus kun je ook schrijven als 4us. Bedenk drie andere woorden waarin je een stukje van het woord vervangt door een cijfer. Schrijf er een verhaal of gedicht mee. Tip: je kunt ook namen gebruiken (zie bijvoorbeeld S10 = Stien).
3. Heb je een neusje voor goede boeken? Lees je elke dag minstens een half uur? Ga je regelmatig naar de bieb? Dan ben je misschien wel besmet met het leesvirus. Het leesvirus kan helemaal geen kwaad. Sterker nog: het is hartstikke gezond. Dus: doe je best om andere kinderen te besmetten met het leesvirus. Raad ze goede boeken aan. Geef tips voor goede leesplekken en leesmomenten. En bedenk zelf hoe je het leesvirus nog verder kunt verspreiden.
4. Schrijf het woord coronavirus met grote losse letters op papier. Knip de letters los. Maak er zoveel mogelijk nieuwe woorden mee.
5. Maak een zo lang mogelijk woord met de letters van het woord coronavirus. (9 letters is mogelijk).
6. Schrijf een brief, mailtje of appje aan je opa of oma. Eindig je bericht met een open vraag (een vraag waar je niet met 1 of 2 woorden antwoord op kunt geven), zodat je ook weer een berichtje terug krijgt. Vraag bijvoorbeeld hoe het met ze gaat nu ze minder bezoek krijgen. Als je slim bent vraag je ook meteen of je oma of opa jou ook een open vraag wil stellen. Zo kun je elkaar de hele tijd berichtjes blijven sturen.
8. Coronavirus is een bijzonder woord. Er staat geen enkele klinker naast een andere klinker en geen enkele medeklinker naast een andere medeklinker. Zoek meer van dit soort woorden. Probeer de langste te vinden, bijvoorbeeld in de categorie hoofdsteden, dieren, voetballers…
9. Als je toch bezig bent: probeer eens woorden te vinden met juist heel veel klinkers of medeklinkers naast elkaar. Zes klinkers en negen medeklinkers is het record, maar minder is ook heel knap.
10. Wij mensen zijn niet blij met het coronavirus. Maar het virus zelf is best een succes. Vertel het verhaal vanuit zijn perspectief. Dus hoe voelt het virus zich? Wat maakt hij allemaal mee? Wat vindt hij van de maatregelen die mensen nemen?



Tot gauw, dan posten we nog meer tips en ideetjes.  Zorg goed voor jezelf en elkaar x

1 opmerking: